Dagens stora nyhet.

Ja, måste väl även jag skriva lite om största "nyheten" idag, då det blev officiellt att Mattias bestämt sig för att tacka ja till jobb i Umeå och spel i Dalen nästa säsong. Jag har väl funnits med på ett hörn i beslutet såklart, men hade absolut inte hindrat honom om han velat stanna en tredje säsong i Wiler. Schweiz är fint, nytt och kanske hade det varit bra för mig - särskilt när det gäller språket - att få stanna ett år till. Men nu blir det Umeå alltså, hem till vänner och familj igen och det känns ju såklart fantastiskt bra det med! :D

Så, den stora frågan nu är ju vad jag själv ska hitta på till hösten. Som det känns så lutar det åt att sätta sig i skolbänken igen. Börjar bli sugen på att studera och börjar också känna litegrann vad jag faktiskt skulle vilja studera till. Ett alternativ är:

Friskvårdkonsulent

Friskvårdskonsulenten arbetar i stor utsträckning som anställd på större företag/organisationer, inom företagshälsovården eller som egen företagare. En friskvårdskonsulent kan bland annat arbeta med personalaktiviteter, då i huvudsak aktivitetsinriktat med individer och grupper.

Även aktivitetsinriktat arbete såsom stresshantering, personlig tränare och massage är relativt vanligt. Arbetet med individer kan till exempel bestå av individuella samtal, rådgivning samt profiler såsom hälsoprofilsbedömningar och stressprofiler.

På gruppnivå leder friskvårdskonsulenten aktiviteter av olika slag exempelvis pausgympa, lunchpromenader och vattengympa. Utöver att hålla i motionspass kan arbetsuppgifterna handla om att föreläsa, hålla i kurser om levnadsvanor samt utbilda och informera chefer.

Att friskvård är ett ämne som tilltalar mig är ju ingen nyhet direkt eftersom jag även valde att gå "Friskvårdsprogrammet" på gymnasiet. Själva begreppet "Friskvård" är också oerhört brett, och Friskvårdskonsulent är bara ett av många yrkesbenämningar som finns under hälsovetarområdet. Finns också många olika utbildningar att välja bland, högskoleutbildningar, KY-utbildningar osv.

Personligen tycker jag att det känns klokt att skaffa sig en högskoleutbildning - och gärna i Umeå då kanske. I så fall är det idrottsvetenskapliga programmet som gäller, där man sedan väljer en inriktning mot friskvård. Känns som det kan bli rätt! Blir iaf mer och mer laddad desto mer jag tänker på det! :) Senaste tiden har jag varit rätt inne på att plugga till lärare, just eftersom jag brinner lite för att lära ut. Jag gillar som det står i yrkesbeskrivningen ovan att föreläsa, utbilda och informera. Det knepiga då skulle vara att välja ämne/-n, plus att jag alltid tyckt lite synd om lärarna eftersom det aldrig får gå ut skolan :P Så ja, det känns som det skulle kunna passa mig riktigt bra! Vad tycker ni?

Nu sööömn. Vila för mig och mina mööra benmuskler. Imorgon - ny dag = nytt träningspass. Puh. Sen är det helg! Klarat 3:e mattediagnosen idag förresten, alla rätt ;) Två diagnoser till imorgon. Puh. Sen är det helg! Godnatt.

 

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Amanda

Åh vad kul att du kommer hem! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback