Lite skvaller från gårdagen och svensk kräftskiva ikväll :)

Jag förstår fortfarande inte mycket av Schweizertyskan hur mycket jag än spetsar öronen och koncentrerar mig. Så tur att vissa i laget kan engelska, även om jag önskar att de istället ville åtminstone försöka prata hög-tyska med mig. Var lite kul igår när vi var ute och tog en ”drink” efter träningen. Det var många som ville fråga mig mycket, men de frågade en annan tjej som sedan fick översätta till mig (fast jag oftast förstod frågan redan när den gick till henne). Till exempel var det om hur länge jag skulle stanna här i Schweiz. En tjej som är social och rolig – men inte så bra på engelska, vänder sig till mig: I will be tired when you go back. Jag säger ”Jaaa” men fattar egentligen inte vad hon menar. Efter ett tag vänder hon sig till mig igen och utbrister ”NOO, not tired. I will be SAD when you go back!” haha.

 

Fick också veta hur många i laget som är lesbiska och vem som är ihop med vem. Kunde slutat pinsamt. Än en gång satt de och hade en konversation på schweizertyska och jag började efter ett tag förstå att det handlade om en av tjejerna, och att hennes mamma hade problem med ett förhållande hon var i. Jag började nyfiket fråga lite för att förstå, jag kanske inte ska skriva vad vi sa på engelska ifall någon av dem läser det här, men det gick snart upp för mig att det inte var någon pojkvän vi pratade om utan tjejen som satt bredvid – hon som skulle bli trött när jag flyttade hem till Sverige igen :P De frågade mig sedan hur många i mitt lag i Sverige som var lesbiska och ja, ingen vad jag vet? Mycket trevligt var det i alla fall igår kväll att få prata om annat än fotboll, och ni ska veta att jag har absolut ingenting emot homosexuella. Har snarare tänkt tanken förut ett par gånger, hur trist det är att jag inte känner en enda homosexuell person. Tänk vad kul det vore med en bög-kompis! :) Skulle kunna diskutera det här ämnet mer, men det får bli en annan gång.

 

Ensam uppe igen. Har gjort en pannkakssmet. Tänkte också fara iväg och handla lite. Ikväll väntar kräftskiva/grillkväll med alla svenskar/schweizare som bott i Umeå. 11 personer tror jag vi blir – jättekul! Skönt framför allt att få umgås ett större gäng men ändå få prata svenska hela kvällen :) Min uppgift är att göra en tacopaj, så tänkte försöka sätta igång med den så snart som möjligt. Bilder från kräftskivan kommer upp imorgon! Trevlig helg nu alla :)

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Amanda

Åh vad mysigt med kräftskiva! :) Hoppas allt är bra med dig! Saknar dig här hemma...

Postat av: Amanda

Åh vad mysigt med kräftskiva! :) Hoppas du har det bra! Saknar dig här hemma...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback