"Schweiz drar skam över hela Europa"


Har länge sett den här affischen sitta uppsatt längs vägarna, men har aldrig riktigt brytt mig och att kika närmare på den. Förra veckan tog jag mig en ordentligare titt och frågade sedan Mattias om det faktiskt kunde betyda att man ville förbjuda minareter här i Schweiz. "Vadå, menar du minoritet?" sa han, och det märktes att det var ett tag sedan han gick ut skolan :P När jag förklarat vad en minaret var för något sa han: "Ja kanske, men det vore ju faktiskt lite rasistiskt".

I morse gick jag in för att kolla lite nyheter på aftonbladet.se. Plötsligt dyker den här bilden upp igen i en artikel med följande rubrik: "Schweiz drar skam över hela Europa". Har i helgen sett vägvisningar till vallokaler och undrat vad det varit som de skulle rösta om. Så nu vet jag. 57% av Schweizarna har sagt JA till förbud av minareter. Skam säger vissa, min åsikt är delad. På ett sätt ser jag ingen anledning till att muslimerna inte skulle få bygga sina utropstorn här, på ett annat sätt så tycker jag faktiskt inte att det är mer än rätt att de får anpassa sig lite när de flyttat iväg till ett land som inte är deras eget.

Nog om det nu (för jag bryr mig egentligen alls så mycket). IDAG HAR DET SNÖAT I DERENDINGEN! :D
Blev som ett litet barn när jag steg upp ur sängen imorse och tittade ut genom fönstret. Hoppade runt och skrek "Mattias, Mattias, det snöar, det snöar!!". Flingorna har fortsatt att falla hela dagen lång, men man blir dock fortfarande mer blöt än vit om man går ut. Har i alla fall läst att vi har en hel del nederbörd att vänta i veckan, kan ju bara hoppas att det fortsätter komma i form av snö! :)


Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Tommy

Har du tänkt på att islam är en religion och inte bundet till ett land, dvs du behöver inte ha flyttat till Schweiz för att vara muslim.

Som en liten tankeövning kan du fundera över om förbudet gällde kyrktorn, hur skulle du reagera då?



Och när blir ett land "ens eget"?

Postat av: Bloggerskan själv.

Hej Tommy?



1. Jag fattar inte riktigt din första mening. Klart jag vet att islam är en religion - MVG i religion på gymnasiet. Finns ju muslimer lite här och där numera, inte minst i Sverige. Vart kommer du själv ifrån?



2. Om jag gör din tankeövning. Du menar alltså "kristna" kyrktorn eller vad? Jag personligen går sällan i kyrkan så jag skulle förmodligen inte bry mig, vilket jag inte gör nu heller vad gäller minareterna. Dessutom skulle det aldrig hända här i Schweiz eftersom majoriteten är kristna och går i kyrkan.



3. Det får väl var och en avgöra. Men du behöver inte ta så "allvarligt" på mina meningar. Fast i mina ögon så är väl Sverige svenskarnas land, Norge norrmännens, Finland finnarnas osv. Jag anser t.ex. inte att Schweiz är mitt land, jag är född i Sverige. Samtidigt anser jag också att vem som helst ska få bo i vilket land som helst fast personen i fråga inte är född där.



Hoppas du är nöjd med mina svar. Om du läser inlägget igen så kan du se att jag faktiskt brydde mig mer om att det hade snöat än om det här valet i Schweiz. Sorry om jag gjorde dig upprörd på något vis.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback